توانمندی‌های مدنی و قابلیت اقتصادی نیاز افراد درجامعه امروز است

۰۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۸ کد : ۴۱۶۷۹ آموزشی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۹۵۱
اولین جلسه دوره آموزشی مهارت‌های عمومی اشتغال، کارآفرینی و مهارت‌های زندگی به همت جهاد دانشگاهی استان و کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد.
توانمندی‌های مدنی و قابلیت اقتصادی نیاز افراد درجامعه امروز است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم دکتر محمد حیدری رئیس این واحد در حاشیه اولین جلسه دوره آموزشی مهارت‌های عمومی اشتغال، کارآفرینی و مهارت‌های زندگی که به همت جهاد دانشگاهی و کمیته امداد امام خمینی (ره) استان در سالن اجتماعات شهید نبی لو مجتمع فرهنگی حضرت معصومه (س) کمیته امداد به صورت حضوری و با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، ضمن تشکر از مسئولان کمیته امدام امام خمینی(ره) جهت همکاری در برگزاری این جلسه، عنوان کرد: در جامعه پرآشوب امروز که تمام دنیا با آن مواجه است خیلی از بزرگان و اهل قلم و اندیشه به این فکر فرو رفتند که آینده بشر چه خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره کتاب آموزش و پرورش و دموکراسی، افزود: نویسنده این کتاب می‌گوید انسان ها در جوامع پر آشوب امروزی باید دو توانمندی اجتماعی را قطعا بیاموزند، اولین آن توانمندی های مدنی است چرا که انسان موجودی اجتماعی است و برای این که بتواند موفقیت کسب کند و استعدادهای او به منصه ظهور و بروز برسد باید ارتباط و درک متقابل نسبت به دیگر افراد جامعه را بیاموزد.

وی دومین توانمندی که افراد یک جامعه باید بیاموزند را قابلیت اقتصادی دانست و عنوان کرد: وقتی جوامع صنعتی همه به سمت تخصص گرایی حرکت کردند ما نمی‌توانیم یک فرد را همه کاره بدانیم لذا باید افراد را از سنین کودکی و از ابتدا به سمت یک تخصص سوق دهیم که انگیزه پیدا کند و استعداد فرد در یک زمینه شکوفا شود و بعد کمک کنیم که این تخصص در وجود او نهادینه شود در غیر این صورت فرد نمی‌تواند تمشیت مسائل اقتصادی خودش را در آینده به عهده بگیرد لذا وابستگی مالی و عدم بروز استعدادهای خدادادی مرتبط هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان گفت: برگزاری این جلسات از آن جهت است که جهاد دانشگاهی مدت ها است که به بحث مشاغل خانگی ورود پیدا کرده و مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده و امیدواریم نیروهای مستعد و دارای ایده های جدید بتوانند کسب کارهای آبرومندی را راه بیاندازند.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی این افتخار را دارد که مدت ها است در این طرح ها کار می‌کند، یادآور شد: اعلام آمادگی می‌کنیم که در مراکز شناسایی مشاغل مورد نیاز در سطح استان و کشور با هدف حمایت و توانمند سازی‌ها و مهارت آموزی‌ها بتوانیم این مشاغل را به بازار وصل کنیم.

در ادامه این جلسه دکتر محسن مسعودیان راد مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان با بیان اینکه جامعه هدف دوره آموزشی مهارت‌های عمومی اشتغال، کارآفرینی و مهارت‌های زندگی بسیار خوب انتخاب شده و تعداد شرکت کنندگان نشان دهنده استقبال از برگزاری چنین دوره هایی است.

وی با اشاره به رحلت حضرت زینب (س) و اینکه نقش حضرت در جریان عاشورا بسیار تأثیر گذار بوده، اظهار کرد: رهبری قیام کربلا بعد از روز عاشورا به عهده زینب (س) بود و با وجود اینکه مصیبت های زیادی را متحمل شدند در توصیف کربلا فرمودند: ما رأیت الا جمیلا و این درس بزرگی است.

مسعودیان راد افزود: در درون مشکلات فرصت‌های زیادی وجود دارد و در درون سختی ها موفقیت‌های بزرگی وجود دارد به همین دلیل با تمام معضلات و بحران های اجتماعی و اقتصادی که وجود دارد همت های بلند شما ترجمه همین سخن است.

وی با تأکید بر اینکه فقر پذیری از ناحیه استکبار جهانی ترویج فرهنگ تقدیر گرایی است، عنوان کرد: آنچه اسلام از ما می‌خواهد قدرتمندی است و نباید فکر کنیم که باید در فقر بمانیم و حضرت علی (ع) با فقر جنگید شما هم باید با تقویت توانمندی ها خود در حوزه اشتغال با فقر بجنگید.

 

کمیته امداد استان قم، پرچمدار مشاغل فرهنگی در کشور است

دکتر محسن مسعودیان راد مدیرکل کمیته امداد استان قم نیز در در این نشست با اشاره به فرمان رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) مبنی بر توانمندسازی افراد تحت حمایت بیان کرد: ما نیز در استان قم همراه با سراسر کشور به این فرمان لبیک گفته و علاوه بر مشاغل دانش بنیان، بدلیل فضای علمی، فقهی و فرهنگی استان قم، مشاغل فرهنگی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه نظام‌های اقتصاد و اشتغال کشور به یک حرکت فرهنگی بر مبنای شریعت نیاز دارد، افزود: در رویداد صنایع خلاق فرهنگی که به زودی در استان قم شروع به کار می‌کند علاوه بر اشتغال‌زایی مددجویان، معرفت افزایی و ارزش آفرینی آن‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته‌است.

مسعودیان راد خواستار حمایت از این طرح شد و بیان کرد: کمیته امداد استان قم، پرچمدار مشاغل فرهنگی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه مشاغل بانوان نیز در این استان به صورت ویژه و جدی دنبال می‌شود، گفت: برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای نظام‌مند کردن حوزه اشتغال در استان است و کسب‌وکارها نیز به سمت فعالیت‌های دانش بنیان سوق داده می‌شود.

 

دوره آموزشی مهارت‌های عمومی اشتغال، کارآفرینی و مهارت‌های زندگی برگزار می‌شود

علی حسینی معاون فرهنگی و سرپرست معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی استان قم نیز در این نشست که به صورت حضوری و با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، ضمن تشکر از مسئولان کمیته امدام امام خمینی جهت همکاری در برگزاری این جلسه، عنوان کرد: در خصوص لزوم مهارت افزایی و اشتغال مباحث بسیاری مطرح شده اما آنچه اهیمت دارد اشتغال پذیری است و همه باید بیاموزیم که چگونه بتوانیم اشتغال پذیر شویم.

وی افزود: سبک مشاغل با توجه به بازار کاری که در حال حاضر در اختیار داریم بسیار متفاوت خواهد بود به جهت اینکه تعدادکارمندان اداری در بازده زمانی ده سال اخیر کمتر خواهد شد و آزادکاری و مشاغل خانگی افزایش خواهد یافت و سبک و سیاق مشاغل به این سمت و سو حرکت می‌کند.

سرپرست معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی قم با بیان اینکه مدت زمان این دوره آموزشی 70 ساعت است، اضافه کرد: اولین جلسه از دوره آموزشی مهارت‌ های عمومی اشتغال، کارآفرینی و مهارت ‌های زندگی امروز به صورت حضوری برگزار می‌شود و دیگر جلسات این دوره به صورت غیر حضوری برگزار خواهد ‌شد.

حسینی با اشاره به اینکه جامعه هدف این دوره آموزشی سه گروه زیر دیپلم، بالای دیپلم و زنان سرپرست خانوار هستند، یادآور شد: 34 ساعت دوره آموزشی مهارت ‌های عمومی اشتغال، کارآفرینی و 12 تا 16 ساعت دوره مهارت‌ های زندگی است که به صورت مجازی برگزار و بین سه گروه متغیرخواهد بود.

 وی ادامه داد: بعد از اتمام دوره ‌های غیرحضوری یک جلسه مرور مباحث و رفع اشکال خواهیم داشت و سرفصل‌ ها و مباحث مطرح شده در دوره آموزشی با توجه گروه بندی‌ها در قالب فایل‌ های پی دی اف در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.

سرپرست معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی قم تصریح کرد: در جلسه پایانی 8 ساعته که به شکل حضوری خواهد بود آزمون و رویداد پایانی برگزار می‌شود که افراد شرکت کننده در تیم‌های سه تا چهار نفری تقسیم بندی می‌شوند و ایده‌هایی را پیاده سازی می‌کنند و ایده‌های برتر در حوزه اعطای وام های خود اشتغالی و حمایت در مرکز نوآوری و شتاب دهی جهاد دانشگاهی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: شرکت کنندگان در چهار گروه تقسیم و در دو نوبت صبح  از ساعت 9 تا 12 و بعد از ظهر از ساعت 13 تا 16 به صورت مجازی و از طریق سامانه آموزش‌های الکترونیک جهاد دانشگاهی(امجد) آموزش می‌بینند.

در ادامه مهندس مجید سلیمی در خصوص چگونگی ورود شرکت کنندگان به سامانه امجد و حل مشکلات احتمالی در جلسات مجازی توضیحاتی ارائه کردند.

گفتنی است در این جلسه لیلا طباطبایی دکتری مدیریت کارآفرینی و مدرس دانشگاه و همچنین دکتر کمال طباطبایی روانشناس و مدیر مرکز مشاوره زندگی عاقلانه در خصوص مهارت‌های کسب و کار و توانمند سازی بانوان و هدف گذاری براساس خودشناسی، برنامه‌ریزی و مداومت، تغییر ذهنیت و تمرکز بر خواسته‌های فردی به ویژه در زمینه موفقیت شغلی و دیگر مسائل انگیزشی مباحثی را مطرح کردند.

کلید واژه ها: کمیته امداد امام خمینی (ره) همایش


نظر شما :