معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم:

جهاد دانشگاهی یک فرصت است، از آن استفاده کنید

۰۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۹ کد : ۳۱۳۲۸ آموزشی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۹۲۴
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفت: خیلی از مردم و مسئولین جهاد دانشگاهی را با خدمات خاص این نهاد در درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی می‌شناسند در حالی که جهاد دانشگاهی یک فرصت است و در خیلی از امور می تواند به کشور کمک کند.
جهاد دانشگاهی یک فرصت است، از آن استفاده کنید

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم نشست بررسی آخرین وضعیت عملکرد دستگاه های اجرایی و بانک های عامل ذیربط در راستای تحقق اهداف طرح ملی توسعه مشاغل خانگی روز چهارشنبه 5 خردادماه در محل سالن امام جواد (ع) به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در این نشست گفت: اول که در استان قم فعالیت را آغاز کردم در مصاحبه‌ای گفتم باید برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کنیم، و این کار به معنی کاهش بروکراسی و تسهیل در صدور مجوزهاست، در حوزه اقتصاد مدیریت زمان بسیار اهمیت دارد، دستگاه های اجرایی باید مشوق تولید باشند نه مانع آن.

مهرداد غضنفری در ادامه گفت: البته کارگاه هایی را مشاهده کردیم که حاضر نیستند هزینه ای برای بازاریابی بپردازند و با بازاریابی در کارگاه خودشان سرمایه گذاری کنند و از استانداری انتظار دارند برای محصولاتشان سفارش بگیرد، بفروشد و پول را به حسابشان واریز کند.

غضنفری بر لزوم حمایت کارگاه ها و مشاغل خرد از سوی دستگاه های اجرایی تاکید کرد و گفت: اداره کل امور مالیاتی استان قم باید تا جای ممکن معافیت های مالیاتی را برای کارگاه های خرد اعمال کند.

وی صدور سریع مجوز فعالیت کارگاه ها را ضروری دانست و گفت: یکی از راه هایی که می توان بدون معطلی مجوز صادر کرد انجام آمایش های سرزمینی انجام و صدور مجوزهای بدون نام است که می توان در زمان مراجعه سرمایه گذار این مجوز ها را بدون اتلاف وقت اعطا کرد.


استان قم در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی اول است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست با ارائه گزارشی از نرخ اشتغال و بیکاری در یک دهه گذشته گفت: نرخ بیکاری از 1394 تا 1398 کاهش داشته است اما این نرخ با شیوع ویروس کرونا از ابتدای سال 1399 افزایش داشته و در پاییز 1399 که مشاغل بازگشت به کار داشته اند نرح بیکاری مجدد سیر نزولی به خود گرفته است.

مصطفی کاویانی با بیان این که متوسط نرخ بی کاری سال گذشته 10% بوده است و انتظار داریم در سال جدید به زیر 10% برسد افزود: کمترین نرخ بیکاری در کشور متعلق به استان خراسان جنوبی با 6/2% است و بیشترین نرخ بیکاری در استان گلستان با 15% درسال گذشته ثبت شده است.

کاویانی در ادامه گفت: 300 شغل در حوزه مشاغل خانگی معرفی شده است، بحث مجوز مشاغل خانگی با کارگاه ها متفاوت است، حتی در تولید لبنیات هم با شرایطی قابل انجام است.

وی با بیان این که رتبه استان قم در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در کشور اول است گفت: در 24 ساعت هم می توان برای مشاغل خانگی که به مجوز نیاز داشته باشند با دو امضای اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی و دستگاه اجرایی مربوطه مجوز صادر کرد، با این شرایط هزینه آب، برق، گاز و تلفن صاحبان مشاغل خانگی هم ارزان تر محاسبه خواهد شد و مالیات هم پرداخت نخواهند کرد.


پیشران های مشاغل خانگی باید حمایت شوند

رئیس جهاد دانشگاهی استان قم نیز در این نشست با اشاره به رویکرد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به سمت مشاغل خرد، لزوم سرمایه گذاری کشور در این حوزه گفت: امروز اگر کسی بخواهیم شغلی ایجاد کنیم که حداقل حقوق را پرداخت کنیم به 500 میلیون تومان سرمایه نیاز است، در دنیا بحث مشاغل خرد و خانگی را پیش گرفته اند، نمی گویم تنها راه است اما یکی از بهترین راه‌ها برای اشتغال کشور ماست.

دکتر محمد حیدری با بیان این که باید از تجربیات و سوابقی که در دنیا وجود دارد و در کشور خودمان هم داریم استفاده کنیم گفت: در تمام دنیا در خصوص اشتغال گرفتاری وجود دارد، به طبع این مشکلات در کشور ما بیشتر است، صدور مجوزها گاه باعث تلف شدن فرصت سرمایه گذاری می شود، باید در بحث اشتغال خانگی تصمیم جدی گرفته شود، پیشران های این طرح باید تحت حمایت دستگاه های اجرایی، علی الخصوص اداره کل امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند.

 

1500 نفر تعهد داشتیم، 1713 نفر جذب کردیم

سرپرست معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی استان قم نیز در این نشست پیش از ارائه گزارش پیشرفت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی گفت: گاه دیده می شود کارگاه ها علاقه ای به اخذ مجوز ندارند، خیلی از پیشران هایی که مراجعه کردیم برای شرکت در طرح مشاغل خانگی، زمانی که متوجه شدند باید در سامانه ما ثبت نام کنند و اطلاعاتشان را وارد کنند پا پس کشیدند، چرا که از بیمه و مالیات هراس دارند و مطلع نیستند فعالیت با مجوز مزایای زیادی نسبت به فعالیت بی نام و نشان دارد.

علی حسینی به ارائه گزارش طرح پرداخت و ادامه داد: در این طرح 15 مزیت و رسته کاری استان شناسایی شد، جهاد دانشگاهی استان قم مکلف به جذب 1500 نفر در طرح توسعه ملی مشاغل خانگی است و تا امروز با 114% جذب 1713 نفر دراین طرح ثبت نام کرده اند.

وی با بیان این که توانمند سازی و مشاوره اشتغال در این طرح آغاز شده است گفت: 3126 ساعت را برای ارزیابی 1713 نفر زمان صرف کرده ایم، و پس از سازمان دهی افراد در رسته های مرتبط به گروه های آموزشی خاص خودشان ارجاع داده‌ایم.

حسینی با اشاره به این که در مجموع 1170 نفر آموزش دیده اند گفت: 520 نفرآموزش های عمومی و 650 نفر آموزش های تخصصی شغلشان را گذرانده اند.

وی شیوع کرونا را عامل اصلی برگزار نشدن دوره های آموزشی متقاضیان مشاغل خانگی دانست و گفت: دلیل عمده ای که باعث شد نتوانیم آموزش ها را کامل کنیم شیوع کرونا و ممنوعیت برگزاری کلاس های آموزشی است، چرا که بخش عمده آموزش های مربوط به طرح مشاغل خانگی آموزش های تخصصی است و باید حضوری برگزار شود.

وی افزود: در برگزاری دوره های آموزشی از ظرفیت پیشران ها استفاده کردیم و آموزش ها بیشتر در کارگاه های پیشران ها انجام شده است.

سرپرست معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی استان قم با بیان این که 43 پیشران در طرح توسعه مشاغل خانگی همکاری میکنند و اتصال به بازار با کمک این پیشران ها انجام شده است گفت: تا کنون 360 نفر یعنی 25% از متقاضیانی که آموزش دیده اند به بازار متصل  شده‌اندو انتظار داریم که تا پایان دی ماه سال جاری 100% فاز اتصال به بازار این طرح انجام شود.

حسینی از حاضرین جلسه درخواست کرد در صورتی که صاحبان مشاغل و کارگاه هایی را می شناسند که می توانند در زمینه مشاغل خانگی به عنوان پیشران فعالیت داشته باشند، این افراد را به جهاد دانشگاهی معرفی کنند تا در زمینه توسعه مشاغل خانگی بین دستگاه ها هم افزایی صورت گیرد.


مشاغل خانگی ستاره دار پرسود ترند

مدیر اجرایی طرح مشاغل خانگی استان قم نیز در این نشست گفت: در حوزه مشاغل خانگی مشاغلی به عنوان مشاغل خانگی ستاره دار شناخته می شوند که نیاز به اخذ مجوز از دستگاه های اجرایی دارند و با محدودیت های مختلف مواجه هستند در حالی که بیشترین سود مشاغل خانگی در مشاغل ستاره دار کسب می شود.

یاسر شریفی ادامه داد: با پی گیری های دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آیین نامه ای در خصوص مشاغل خانگی مرتبط با این وزارت خانه تهیه شده و ابلاغ شده است اما در خصوص سایر مشاغل هنوز آیین نامه ای با دیگر وزارت خانه ها آماده نشده است.


معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در پایان این نشست گفت: خیلی از مردم و مسئولین جهاد دانشگاهی را با خدمات خاص این نهاد در درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی می‌شناسند در حالی که جهاد دانشگاهی یک فرصت است و در خیلی از امور می تواند به کشور کمک کند.

وی در پایان تنظیم و ارائه گزارشات جهاد دانشگاهی را علمی، دقیق و منظم دانست و گفت: توصیه میکنم از این انگیزه ای که آقایان در جهاد دانشگاهی دارند استفاده شود.

کلید واژه ها: طرح مشاغل خانگی


نظر شما :