مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان خبرداد:

ظرفیت مناسب صادراتی کشور در زمینه دانش سلول های بنیادی

۲۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۰ کد : ۲۴۷۱۹ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۷۷۰
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان بر لزوم تلاش هرچه بیشتر در جهت توسعه فرایندهای علمی و تجاری سازی حوزه سلول درمانی کشور تاکید کرد.
ظرفیت مناسب صادراتی کشور در زمینه دانش سلول های بنیادی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم دکتر مرتضی ضرابی، صبح روز یکشنبه 25 آبان ماه با حضور در نمایندگی شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان قم در جهاد دانشگاهی واحد استان قم با بیان اینکه برای پی بردن کشورها به اهمیت خون بند ناف، سازمان بهداشت جهانی 15 نوامبر را به عنوان روز جهانی بندناف نام گذاری کرده است، عنوان کرد: این جزء ارزشمند که در زمان زایمان معمولا دور ریخته می‌شود می‌تواند در بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد و نباید به چشم یک زباله به آن نگریست.

 وی با اشاره به اینکه سلولی که دو ویژگی قابلیت تخصصی شدن و خودنوزایی داشته باشد را سلول بنیادی می‌نامند، بیان کرد: سلول بنیادی به دو نوع مزانشیمی و خون ساز تقسیم می‌شود که هر کدام دارای کاربردی مخصوص هستند و سلول‌های بنیادی خون ساز از سه منبع مغز استخوان، خون محیطی (با استفاده از دستگاه سلول‌های تک هسته‌ای جدا می‌شوند) و بند ناف و جفت بدست می‌آید.

ضرابی ادامه داد: امروزه خوشبختانه علاوه بر بانک خون بندناف، بانک خون محیطی، بانک خون مغز استخوان و بانک بافت بندناف که از منابع سلول بنیادی هست را درمرکز رویان داریم و امیدواریم درسایر استان‌ها نیز بتوانیم این بانک‌ها را فعال کنیم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به اینکه بافت بند ناف مهمترین منبع ذخیره ساز سلول‌های بنیادی مزانشیمی است، بیان کرد: تنها مرکزی هستیم در کشور که علاوه بر ذخیره خون بند ناف، خدمات جداسازی و ذخیره سازی بافت بند ناف و مغز استخوان را برای بیماران ارائه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه دو نوع بانک ذخیره سازی عمومی و اختصاصی وجود دارد، اظهار کرد: در بانک خون عمومی خانواده‌ها با اهدای خون بندناف دیگر مالکیتی بر روی خون بند ناف ندارند، اما در بانک خون اختصاصی خانواده با مرکز قرارداد بسته و ذخیره سازی را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه ۱۳۰ هزار نمونه در بانک خصوصی و ۵ هزار نمونه در بانک عمومی مرکز رویان ذخیره سازی شده است، تصریح کرد: درمجموع بیش از ۱۳۵ هزار نمونه ذخیره سازی در بانک رویان وجود دارد و بزرگترین بانک خاورمیانه هستیم.

وی با بیان اینکه ذخیره سازی‌های بانک خون عمومی را می‌توانیم در اختیار سایر کشورها قرار دهیم و این اطلاعات دربانک خون جهانی ثبت شده است، بیان کرد: برخی از کشور‌های همسایه درخواست راه اندازی برای بانک خون تحت لاینسس رویان را دارند و همچنین در کردستان عراق و شهر مسقط دفتر داریم و اخیرا نیز قراردادی با یک کشور دیگر منطقه منعقد کرده‌ایم که امیدواریم امکان انتقال نیز فراهم شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با اشاره به هزینه سنگین وارد کردن خون بند ناف عنوان کرد: در خصوص صادرات نیز برخی از کشورها نیازمند فراورده‌های مرتبط به سلول‌های بنیادی و دانش سلول‌های بنیادی بندناف هستند اما به دلیل محدودیت‌های اخیر مشکلاتی در زمینه صادرات این محصولات ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در ۱۲۰ بانک عمومی با ذخیره سازی حدود هشتصدهزار نمونه و در بانک‌های خصوصی نزدیک به شش میلیون نمونه، در دنیا ذخیره وجود دارد، خاطرنشان کرد: این سلول‌ها قابلیت درمان ۸۰ نوع بیماری را دارند و در همه‌ی بیماری‌هایی که سلول آسیب می‌بیند می‌توان با جایگزینی سلول به درمان آنها اقدام کرد و بیشترین درمان نیز در بیماری‌های خونی مانند تالاسمی، سرطان و... است که اگر سلول تامین شود می‌توان به درمان قطعی امیدوار بود.

ضرابی افزود: بیش از  ۴۰۰ کارآزمایی بالینی با استفاده از سلول‌های بنیادی بند ناف انجام شده که بزرگترین طرح کارآزمایی بالینی را در ۱۲۰ کودک سی پی(فلج مغزی) در بین ۴ تا ۱۴ سال پیوند سلول‌های مزانشیم را شروع کرده‌ایم که خوشبختانه نتایج خوبی بدست آورده‌ایم.

وی با ‌تاکید بر اینکه امکان فراوری ۳۵ محصول از ضمائم زایمانی وجود دارد و خون بندناف، بافت بندناف، جفت، پرده آمنیوتیک ومایع آمنیوتیک پنج جز اصلی ضمائم زایمانی است، بیان کرد: پرده آمنیوتیک در ترمیم جای زخم، سوختگی و...کاربرد دارد که تولید آن را شروع کردیم و باتوجه به مجوزهای اخذ شده امیداریم تا پایان سال محصولات مربوطه را ارائه کنیم.

وی با اشاره به اینکه توانایی صادرات پرده آمنیوتیک و سلول‌های مزانشیم را داریم اما به دلیل محدودیت‌ها این امکان فراهم نیست، تصریح کرد: با همکاری موسسات خیریه این امکان به عمل امده تا خانواده‌هایی که کودک مبتلا به بیماری‌های خونی دارند و مادر، بارداری مجدد را تجربه می‌کند باشرایط خاصی نمونه‌ها را ذخیره سازی کنند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان ادامه داد: دندان شیری نیز دارای سلول بنیادی مزانشیمی بوده که امکان ذخیره سازی آن وجود دارد و امیدواریم با پیاده سازی استانداردهای لازم بتوانیم این نوع ذخیره سازی را نیز انجام بدهیم.

کلید واژه ها: بانک خون بند ناف


نظر شما :