سرپرست مرکز تخصصی معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی قم عنوان کرد:

"مساله محوری، نگاه به آینده و راهبردی بودن"؛ اهداف نشست‌های «عش آل محمد(ص)»

۱۶ مهر ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۹ کد : ۲۴۲۱ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۴۵۲۴
سرپرست مرکز معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی قم گفت: مساله محوری، نگاه به آینده و راهبردی بودن راهکارها در حوزه مدیریت شهری از اهداف نشست‌های «عش آل محمد(ص)» است.
"مساله محوری، نگاه به آینده و راهبردی بودن"؛ اهداف نشست‌های «عش آل محمد(ص)»

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان قم، سیده شبنم فاطمی ظهر امروز در جلسه جمع بندی سلسله نشست های هم اندیشی عش آل محمد (ص) در دفتر سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم بیان کرد: نشست های عش آل محمد(ص) شامل نشست های علمی در موضوعات مهم حوزه مدیریت شهری با حضور صاحب نظران در قم برگزار شد.

دبیر طرح سلسله نشست‌های «عش آل محمد(ص)» در قم افزود: این نشست ها به موضوعات مسئله اقلیم در نظام شهرسازی، شهر هوشمند، زائر و شهرسازی، بافت های فرسوده و امنیت در بافت شهری پرداخت.

وی تصریح کرد:مساله محوری، نگاه به آینده و راهبردی بودن راهکارها در حوزه مدیریت شهری از اهداف نشست‌های «عش آل محمد(ص)» است.

فاطمی بیان کرد: نشست‌های «عش آل محمد(ص)» به همت مرکز خدمات تخصصی معماری شهرسازی جهاد دانشگاهی و ان جی او مردم نهاد خانه اندیشمندان شهر برگزار شد که دو نهاد عمومی و مردم نهاد مردمی هستند و می توانند مشکلات شهر را رصد و در جلساتی در کنار مدیریت شهری آن را موشکافی کنند.

وی اظهار کرد: در بین همه مسائلی که قم بدان مبتلاست 5 مساله را انتخاب کردیم با این پیش فرض که مسائلی باشند که دچار بحران شده اند و باید راهکارهای تخصصی برای آن یافت.   یکی از موضوعات مهم مسئله اقلیم در نظام شهرسازی بود که با همراهی هواشناسی، مشکلات اقلیمی و محیطی زیستی به وسیله داده های آماری با ارزش بررسی شد. در این نشست  محیط زیست و آبفا و منابع طبیعی در کنار ما مشارکت داشتند و غفلت مدیریت شهری از حل بحران محیط زیست و حرف هایی که گفته می شود و در عمل بدان پرداخته نمی شود مورد بررسی قرار گرفت.

فاطمی بیان کرد: قم هر روز بزرگ تر و پرجمعیت می شود اما توان اکولوژیکی پاسخ گوی نیازهای شهری نیست و استانداردهای شهر قم متناسب با قم تعریف نمی شود در حالی که باید مناظر شهرسازی و استانداردهای شهر قم را با توان اکولوژیکی تعریف کنیم.

وی تصریح کرد: طرح های توسعه شهری به هیچ عنوان ازنگاه اقیلیمی و توان محیط زیستی بررسی نمی شود باید سازوکاری اندیشیده شود و کارگروهی باشد تا مولفه های بررسی طرح ها را مشخص کند و اگر بحران در محیط زیست است نفوذ ادارات باید در تصمیات مدیریت شهری بیشتر شود.

سرپرست مرکز معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی قم با اشاره به موضوعات این نشست ها عنوان کرد: همچنین بافت فرسوده در قم و محیط زیست و اقلیم به مرز بحران در شهر رسیده است و ساکنان بافت فرسوده از امنیت اجتماعی و رفاه عمومی و امکانات شهری برخوردار نیستند.

وی خاطرنشان کرد: بافت فرسوده استحکام ندارد و آسیب پذیر است در این راستا نشست بافت فرسوده با همکاری نوسازی و بهسازی و زیباسازی اطراف حرم و همراهی راه شهر سازی و شورای اسلامی شهر برگزار شد تا پاسخگوی این نیاز باشد.

فاطمی اظهار کرد: در کنار بازآفرینی باید جریان آفرینی احیای بافت فرسوده با مشارکت مردم صورت گیرد و جریان آفرینی نهادها و گروهها و موسسات خیریه اهمیت زیادی دارد همچنین هر محدوده ای از شهر درمان مخصوص خود را می طلبد.

وی گفت: یافتن بسترهای توجیه اقتصادی در بافت فرسوده از رویکردهای مهم این نشست بود و در آن مطرح شد دستگاههای امنیتی و حقوقی و حاکمیتی و برنامه ریزی در کمیته ها حضور داشته باشند و گره های بافت فرسوده در قم را بگشایند.

وی درباره برگزاری نشست زیارت زیربنای آینده شهر قم یادآور شد: این موضوع مهم نیاز به برنامه ریزی های راهبردی دارد زائر و زیارت می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و ره آور اقتصادی مناسب باشد.

دبیر طرح سلسله نشست‌های «عش آل محمد(ص)» عنوان کرد:در مساله زیارت موسسه طلوع مهر که دبیر خانه پایتخت جهان اسلام را عهده دار است همکاری داشت؛ باید بدانیم که از آنجا که قم یک شهر زائر پذیر است باید از فرصت ها جهت توسعه و شکوفایی استان بهره برد.

وی افزود:مقوله زیارت در شهر قم کمتر مورد توجه واقع شده و این مساله در شهر قم مغفول است در حالی که قم از زوایای مختلف قابل بررسی و برنامه ریزی است.

فاطمی تصریح کرد:ما هنوز شناخت صحیح و کیفی از ظاهر شهر قم نداریم در حالی که چند نقطه اوج حضور زائر در قم وجود دارد اما بسته ای خدماتی کافی نیست و تغییر رویه ای برای حضور زائران نیاز است.

وی خاطرنشان کرد:گردشگری محوری مهم در توسعه است که مغفول مانده و باید با نگاه آینده نگری دنبال شود.

سرپرست مرکز معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی قم در مورد نشست شهر هوشمند توضیح داد:برای رفع مشکلات و تسهیل معضلات باید به سمت هوشمند سازی برویم که مقوله بسیار مهم و جهانی است اما در کشور آن گونه که باید بدان پرداخته نمی شود.

وی بیان کرد:مردم ،حاکمیت و دولت و بنگاه ها و بخش خصوصی سه بازیگر اصلی شهر هوشمند هستند از دیگر ویژگی های شهر هوشمند، ابزارسازی برای مقابله با مشکلات بوده و هوشمند سازی موجب شفافیت در ارائه خدمات است.

وی اظهار کرد:«مساله امنیت در بافت شهری، شهرسازی و کاهش جرم» نیز از سلسله نشست ‎ های شهر آل محمد(ع) بود که به شناخت پهنه جرم می پرداخت.

فاطمی عنوان کرد:6 ماه در جهت برگزاری نشست ها تلاش شد که کاری دشوار و سخت بود برآنیم دبیرخانه ای در جهت پیگیری مسائل و تسهیل رفع معضلات داشته باشیم باور پذیری و امید به آینده دو عنصر مهم در تحقق اهداف است. 

کلید واژه ها: نشست نشست تخصصی عش آل محمد خدمات تخصصی معماری و شهرسازی


نظر شما :