با همکاری جهاد دانشگاهی واحد استان قم صورت گرفت:

آغاز فعالیت دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرقائم

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۷ کد : ۱۸۳۰۷ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۱۶۸
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان قم از آغاز فعالیت دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرقائم با همکاری معاونت اجتماعی و سیاسی استانداری قم و جهاد دانشگاهی واحد این استان خبر داد.
آغاز فعالیت دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرقائم

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم  علی حسینی گفت: پس از یکسال از فعالیت دفتر تسهیلگری شهرقائم و اتمام مرحله آمارگیری و شناسایی مسائل و مشکلات، این دفتر در سال 1399 فعالیت های خود را با همکاری جهاد دانشگاهی ادامه خواهد داد.

وی افزود: در استان قم، از میان 17 نقطه مشخص شده به منظور اجرای طرح تسهیلگری و توسعه محلی، محله شهرقائم به عنوان یکی از مناطق محل اجرای طرح انتخاب شده است. این انتخاب فرصتی مناسب برای اهالی محله و منطقه ایجاد نموده تا مسائل، آسیب ها و همچنین ظرفیت های محله را شناسایی و با کمک و همیاری خود اهالی و مسئولین ذی ربط، گامی در جهت رفع آسیب ها و تقویت ظرفیت ها برداشته شود.

حسینی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های جهاد دانشگاهی در زمینه آموزش، پژوهش و اشتغال، همکاری این نهاد در ادامه روند اجرای این طرح در سال جاری و همزمان با شروع فعالیت های عملیاتی دفتر، نقطه قوتی برای رسیدن به اهداف عملیاتی و خدمات رسانی به مردم منطقه شهرقائم خواهد بود.

وی ادامه داد: دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی، زیرنظر وزارت کشور و معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری ها در محلات حاشیه نشین استان ها تأسیس شده و با بکارگیری توانمندی متخصصین حوزه علوم اجتماعی، مددکاری، اقتصادی، حقوقی و شهرسازی، طبق ضوابط و مقررات معین به ارائه خدمات همه جانبه به ساکنین این محلات می پردازند.

علی حسینی گفت: با توجه به کمبود احساس تعلق مکانی مردم در این محلات بدلیل کمبود امکانات و رسیدگی مسئولین به امور شهروندی، احتمال بروز آسیب ها در مناطق حاشیه نشین بسیار زیاد است، به همین خاطر دستورالعمل اجرایی دفاتر تسهیلگری اهدافی از قبیل توسعه اجتماعی با هدف افزایش کیفیت و برابری اجتماعی، پایداری اجتماعی با افزایش مسئولیت پذیری و رفاه اجتماعی، ارتقاء زیست پذیری، ارتقاء کیفیت زندگی، خدمات اجتماع محور و پاسخگویی به نیازهای عمومی و مشکلات اجتماعی و پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی عنوان کرد: از جمله اقدامات دفاتر تسهیلگری در راستای رسیدن به اهداف متعالی خود می توان به مواردی از قبیل 1-کمک به تصمیم گیری، برنامه ریزی و اقدام محلی جهت پاسخگویی به نیازهای خود با کمک منابع داخلی و خارج از دسترس 2- کمک به مؤثرتر شدن خدمات محلی مورد استفاده و در دسترس، برای کسانی که به منظور برطرف کردن نیازهای خود به آن ها مراجعه می کنند. 3-توجه به ارتباط بین خدمات مختلف در برنامه ریزی برای مردم 4-پیش بینی لازم برای نیازهای اجتماعی جدید در شرایط مداوم و درحال تغییر 5-ایجاد بانک اطلاعات آمار جمعیتی، کالبدی و هم چنین شناسایی مشکلات، آسیب ها و نقاط ضعف و قوت محله 6-توانمندسازی مردم با هدف رسیدن به سطح بالاتری از ظرفیت و توان انجام امور مختلف از طریق آموزش، راهنمایی و جهت دهی جامعه به سمت حل مشکلات اولویت بندی شده، حمایت از پیشنهادات توسعه ای اهالی محله، روشن گری و ایجاد انگیزه در میان اعضای جامعه هدف و ایجاد فرصت های مناسب خودساخته اهالی محلی، اشاره نمود.

حسینی در پایان گفت: در همانطور که پیشتر بدان اشاره شد، این دفاتر شامل کارشناسانی است که سطح مداخلات آنان در دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی "مداخلات اجتماع محور" نامیده می شود. مداخلات اجتماع محور در سال های اخیر به عنوان یکی از راه های تغییر در سطح اجتماعی محلی مورد توجه قرار گرفته است. مشارکت سرمایه های اجتماعی، تشکل های مردمی در سازمان های غیر رسمی و ظرفیت سازی به منظور توانمند کردن گروه های مختلف، از جمله مهم ترین محورهای این رویکرد است

کلید واژه ها: دفتر تسهیلگری و توسعه محلی


نظر شما :