پنجمین نشست تبیین اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب برگزار شد

۱۷ دی ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۵ کد : ۱۴۹۲۹ فرهنگی اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۱۱۱۰
پنجمین نشست تخصصی تبیین اخلاق و معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب در اتاق جلسات ساختمان آستانه مقدس حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد.
پنجمین نشست تبیین اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم پنجمین نشست تبیین اخلاق و معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با حضور نمایندگان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، آستان مقدس حضرت معصومه(س)، بنیاد نخبگان استان قم، نیروی انتظامی قم، نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه قم، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قم، مسجد مقدس جمکران، اداره کل اقتصاد و دارایی و جهاد دانشگاهی واحد استان قم برگزار شد.

 

 

 

دنبال ایجاد تشکیلات جدید برای نظارت به طرح اعتلای اخلاق و معنویت نیستیم

حجت الاسلام و المسلمین زمانی مدیر دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: به دنبال ایجاد تشکیلات جدید برای نظارت به طرح اعتلای اخلاق و معنویت نیستیم و باید یه مجموعه‌ای از افراد وظیفه نظارت را برعهده بگیرند ولی در کل امر نظارت نیاز است و ضمانت اجرایی طرح است.

وی افزود: طرح اعتلای اخلاق و معنویت سازمانی یکی از بخش‌های طرح اعتلای احلاق و معنویت است و باید به دنبال طرح جامعی باشیم که همه ابعاد را در بربگیرد و به اعتلای کل جامعه منجر شود.

مدیر دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: تاکنون اقدامات، در حد مطالعات و طرح بوده است و باید سریع‌تر به سمت اجرا حرکت کنیم زیرا در این خصوص خلاءهایی وجود دارد و باید به دنبال اقدامات اجرایی نهادینه‌سازی اخلاق و معنویت در جامعه باشیم.

 


نظارت بر طرح تبیین بیاینه گام دوم باید بدون جناح بندی انجام شود 

حجت الاسلام و المسلمین علی اشرف عبدی مدیر معارف قرآن و عترت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) نیز در این نشست گفت: کمیته نظارت بر طرح تبیین بیاینه گام دوم باید توسط شورای فرهنگ عمومی استان قم تشکیل شود و ترکیبی در آن حضور داشته باشند تا بتوانند ماموریت خود را بدون جناح بندی انجام دهند، این کمیته باید طی یک فرایند تعریف شده به ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در بخش‌های مختلف بپردازد.

وی افزود: باید طبق ارزیابی‌های انجام شده، دستگاه‌هایی که اقدامات مثبت به انجام رساندند، مورد تشویق قرار گرفته و دستگاه‌هایی که کوتاهی داشته‌اند بدون تعارف مورد توبیخ و تذکر قرار بگیرند.

مدیر معارف قرآن و عترت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) بیان کرد: باید در تدوین طرح نهایی، اصلاحاتی انجام بگیرد تا همه جوانب آن درنظر گرفته شود و قابلیت اجرایی داشته باشد، طرح نهایی اعتلای فرهنگ اخلاق و معنویت باید در جامعه و ادارات قابلیت اجرایی داشته باشد.

 

 

از ظرفیت چند ده هزار نفری طلاب در فضای مجازی استفاده شود

در ادامه این نشست، حسین شیرازی نماینده بنیاد نخبگان تصریح کرد: تعداد بسیاری از جوانان و عموم مردم در فضای مجازی حضور فعالی دارند و ساعات بسیاری را در این فضا می‌گذرانند و باید به دنبال این باشیم که محتوا در این فضا ارائه شود تا خواننده داشته باشد و تاثیرگذاری داشته باشد.

وی ادامه داد: ظرفیت‌هایی در بخش‌های مختلف وجود دارند که در این فضا کار می‌کنند ولی نیاز است که این ظرفیت‌ها تجمیع شود تا اقدامات موثر شود و یک ارتش سایبری در راستای اخلاق و معنویت جامعه ایجاد شود که قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

نماینده بنیاد نخبگان گفت: مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر فعالیت و تولید محتوا بر فضای مجازی دارند و اقدامات در این فضا بسیار تاثیرگذار خواهد بود تا بتوان پرچم اسلام را در دنیا بلند کرد؛ بسیاری از شرایط جامعه به دلیل بمباران فکری رسانه‌های دشمن است و باید شفاف سازی صورت گیرد تا مردم با واقعیت ها مواجه شوند.

شیرازی تصریح کرد: نمی‌توان یک طرح کلی برای همه ادارات ارائه کرد و باید به صورت تخصصی وارد عمل شد تا قابلیت اجرا داشته باشد و به اندازه کافی اثرگذار را باشد، همچنین باید زمان‌بندی اجرا در طرح دیده شود تا بتوان بر اجرای آن نظارت کرد.

وی اضافه کرد: باید یک مجموعه‌ای از افراد و مدیران نهادها وظیفه نظارت را برعهده گیرند تا هم نظارت به نحو درست انجام شود و هم تشکیلات اضافه‌ای ایجاد نشود که قطعا کارایی نخواهد داشت.

 

 

پنج گام اساسی برای اعتلای فرهنگ و اخلاق

سرهنگ حجت صدقی نماینده نیروی انتظامی قم در ادامه این نشست اظهار کرد: طرح نهایی اعتلای فرهنگ و اخلاق باید در پنج گام آموزش، تغییر افراد کلیدی، توسعه نظام مشارکتی، نظام ارزشیابی عملکرد و توسعه ساختار و سایر نظام‌های سازمانی صورت گیرد.

وی ادامه داد: باید این موارد گام به گام انجام گیرد و نباید از گزینه تغییر به راحتی استفاده کرد زیرا تاثیرگذاری مناسب را نخواهد داشت و باید گام به گام پیش رفت.

وی اضافه کرد: ما به سمت مدرنیزم رفته‌ایم و تمام ابعاد زندگی ما را در برگفته است و تعریف انسان مدرنیزم معنوی بسیار سخت است زیرا تمام تعاریف از دانشمندان غربی است و در این خصوص تعریف مناسبی وجود ندارد.

نماینده نیروی انتظامی قم عنوان کرد: اگر یک سازمان را موجود زنده بدانیم، این سازمان برای تطبیق با جامعه و محیط اطراف، ساختار ایجاد می‌کند و خود را اصلاح خواهد کرد و بر همین اساس اگر بخواهیم اخلاق و معنویت را در ادارات عملیاتی کنیم، ممکن است هر سازمان یک بخش و ساختار را اضافه کند تا با این قالب تطبیق پیدا کند.

 

 

مهم‌ترین نیاز جوان هویت بخشی است

حجت الاسلام و المسلمین فاتح نماینده مسجد مقدس جمکران نیز در این نشست بیان کرد: مقام معظم رهبری به جز بیاینه گام دوم، در سند چشم‌انداز و سند مهندسی فرهنگی، در مورد جوان می‌فرمایند که مهم‌ترین نیاز او، هویت بخشی است و اگر جوان هویت خود را پیدا کند، می‌داند که چه باید بکند و در طرح تبیین بیانیه گام دوم باید به دنبال هویت بخشی به جوان باشیم.

وی افزود: باید نهادها این هویت را پیدا کنند تا رسیدن به تمدن اسلامی در گام دوم انقلاب، نقش خود را بدانند و این بهترین اقدام در پیاده سازی اصول درخواستی گام دوم است.

 

 

اخلاق و معنویت با تشکیل ستاد و کمیته به نتیجه‌ نخواهد رسید

محمد حیدری رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم نیز در پنجمین نشست تخصصی تبیین اخلاق و معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد: شورای فرهنگ عمومی وظیفه اجرایی ندارد و نمی‌تواند خود وظیفه اجرایی نظارت بر طرح اعتلای اخلاق و معنویت در جامعه و ادارات بر عهده گیرد و نیاز است که به سازمان‌های مسئول اختیاراتی از سمت شورای فرهنگ عمومی اعزا شود تا وظیفه نظارت را برعهده گیرد و با تشکیل ستاد و کمیته جدید به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

 

 

مردم باید در نظارت به طرح اعتلای اخلاق در ادارات دخیل شوند

حجت الاسلام فاطمی نژاد معاون نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه قم گفت: باید فضای معنوی استان قم در طرح اعتلا اخلاق و معنویت دیده شود و باید مردم را در نظارت بر اعتلای فرهنگ و اخلاق در ادارات و جامعه دخیل کنیم تا به شکل بهتری انجام گیرد.

 

 

 

 

دنبال اخلاق مدار کردن افراد هستیم نه ادارات

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌محمدی مدیر مطالعات و برنامه ریزی تهذیب حوزه علمیه در ادامه نشست تصریح کرد: در طرح اعتلای اخلاق و معنویت در جامعه و ادارات به دنبال معنوی و اخلاق مدار کردن افراد هستیم و اگر افراد اخلاق مدار شوند، جامعه نیز اخلاق مدار خواهد شد.

وی ادامه داد: باید برای اجرای طرح، مدیران و مسئولان اجرایی نسبت به طرح توجیه شوند، همچنین باید اختیاراتی به مدیران جهت بومی سازی و تطبیق با شرایط دستگاه و نهاد داده شود تا تاثیرگذاری بهتری داشته باشد.

وی اضافه کرد: همچنین نظارت بر نحوه اجرای طرح باید انجام گیرد تا طرح به طور مناسب اجرا شود و تخطی از طرح صورت نگیرد؛ اجرای طرح در نهادهای دولتی بسیار دشوار است زیرا افراد داخل ادارات و نهادها، شخصیت‌های شکل گرفته‌ای دارند و ریشه کن کردن رذائل اخلاقی در این افراد دشوارتر است و نیاز به همت و تلاش بیشتر دارد.

 

 

ضرورت ساختار هدفمند در سازمان‌ها و ادارات

در ادامه این نشست، منیره بصیرتی دستیار دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم عنوان کرد: آیین‌نامه‌ها و نظارت‌هایی وجود دارد و نباید به دنبال کمیته‌ها و آیین‌نامه‌های جدید باشیم که هزینه‌های اضافی است و نتیجه‌ای نیز نخواهد داشت و باید اصلاحاتی در آیین‌نامه‌های قبلی صورت گیرد.

وی افزود: برنامه‌هایی در ادارات و نهادها اجرایی می‌شود ولی همچنان می‌بینیم که مشکلاتی وجود دارد و مردم نارضایتی‌هایی دارند و این به دلیل عدم وجود ساختار هدفمند در سازمان‌ها و ادارات است.
 

 

 

 

گفتنی است طبق تصویب شورای فرهنگ عمومی استان قم در تیرماه 98 بیانیه گام دوم انقلاب در هفت رسته با محوریت جهاد دانشگاهی قم و با حضور نخبگان و جوانان دانشگاهی تبیین می‌شود و تمامی دستگاه‌ها موظف هستند در تبیین و اجرای این بیانیه با جهاد دانشگاهی قم همراهی داشته باشند.

کلید واژه ها: گام دوم انقلاب اسلامی


نظر شما :