ماهیانه ۳۰ مورد دخیره خون بند ناف در استان قم

۲۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۳۳۵۹ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۲۸۸۶
نویسنده خبر: علی شریعتی
مسئول نمایندگی بانک خون بندناف رویان در قم گفت: طی دو سال فعالیت این مرکز در قم میزان نمونه‌گیری در قم به ۳۰ مورد در ماه رسیده است.
ماهیانه ۳۰ مورد دخیره خون بند ناف در استان قم

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم فائزه داوودی اصل در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی بانک خون بند ناف گفت: خون بند ناف سلامت و آینده نوزاد را تضمین می‌کند و از خانواده‌ها درخواست می‌شود برای تضمین سلامت فرزندشان خون بند ناف نوزاد خود را ذخیره‌سازی کنند و با توجه به آمار بالای ازدواج در استان قم، بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان از استان قم توقع ارسال نمونه‌های بیشتری را دارد و با توجه به اینکه میزان زایمان در قم بالا است انتظار می‌رود با آگاهی‌بخشی به جامعه میزان مشارکت شهروندان افزایش یابد.

وی افزود: امروزه در بیش از ۹۵ کشور جهان امکان جمع‌آوری و ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف وجود دارد، خون موجود در بند ناف نوزاد که در هنگام تولد دور ریخته می‌شود سرشار از سلول‌های بنیادی است و تنها یکبار برای هر فرد در طول دوران زندگی و هنگام تولد فرصت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف وجود دارد.

داوودی ادامه داد: بیش از ۴۰۰ بانک خون بندناف در سراسر جهان وجود دارد و تا کنون ۴۰هزار پیوند خون بندناف در جهان صورت گرفته است در حالی که هرساله ۳هزار پیوند جدید به این آمار اضافه می‌شود.

مسئول نمایندگی بانک خون بندناف رویان در قم بیان کرد: ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد در ایران و در بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان بیش از ۱۴سال است که انجام می‌شود؛ این مرکز به عنوان تنها بانک خون بند ناف خویشاوندی از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده و تا کنون بیش از ۱۲۰هزار نمونه خون بندناف در این بانک ذخیره شده است.

وی گفت: پتانسیل درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف وجود دارد و برخی بیماری‌هایی که منشا خونی دارند از جمله انواع سرطان‌های خون، تالاسمی، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و نیز کم خونی مادرزادی با این سلول‌ها قابل درمان هستند.

فائزه داوودی اصل در ادامه توضیحات خود گفت: همچنین این سلول‌ها در مراحل پس از شیمی‌درمانی در درمان انواع سرطان‌ها می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، بعلاوه ثابت شده است که سلول‌های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری‌های مزمن و حاد هستند و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌هایی چون پارکینسون، بیماری‌های قلبی، دیابت، آسیب‌های نخاعی، فلج مغزی درحال انجام است.

وی افزود: با این اوصاف این سلول‌ها دارای پتانسیل بسیار بالای درمانی بوده و نامیرا هستند، پس از تولد نوزاد خون باقی مانده در بند ناف و جفت که غنی از سلول‌های بنیادی است می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج مورد استفاده قرار گیرد، همچنین این سلول‌های بنیادی در اثر تکثیرهای پی در پی دچار پیری نمی‌شوند، بنابراین والدین در زمان تولد فرزند می‌توانند این فرصت را مغتنم شمارند و سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزاد را ذخیره کنند، بدین منظور والدین نوزاد بایستی قبل از تولد نوزاد اقدام به ثبت نام در بانک خون بندناف کنند.

لازم به توضیح است که امکان ثبت نام بصورت مراجعه حضوری به دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در سراسر کشور و یا به صورت آنلاین و از طریق مراجعه به سایت خون بند ناف رویان به آدرسwww.rsct.ir فراهم است.

علاقه‌مندان در شهر قم می‌توانند به نمایندگی بانک خون بندناف به آدرس بلوار شهید کریمی، میدان ایثار، انتهای ایثار هشت ساختمان سلول‌های بنیادی مراجعه کنند و یا با شماره ۰۲۵۳۲۷۰۸۱۸۷ تماس بگیرند.

کلید واژه ها: بانک خون بند ناف


نظر شما :

مرتضویان ۰۹ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۵
با سلام من در سال ۹۱ خون بند ناف دخترم رو در این مرکز ذخیره کردم والان چند سال هست که از قم رفتیم و قسمت نشده بیاییم و پرداخت هزینه های آن به تعویق افتاده است آیا امکان پیگیری وجود دارد
پاسخ مدیر سایت ۱۰ تیر ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۲

سلام سرکارخانم

لطفا با شماره تلفن ۳۲۷۰۸۱۸۷ تماس بگیرید و با همکاران ما صحبت کنید. حتما به بهترین نحو انجام وظیفه خواهند کرد.