معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم شرح داد:

اجاره رحم، شرایط و روند انجام کار

۰۴ مهر ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۴ کد : ۱۱۵۶۵ پژوهش و فناوری اخبار دسته اول
تعداد بازدید:۶۵۸۶
نویسنده خبر: علی شریعتی
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم با اشاره به ناتوانی رحم برخی بانوان برای پرورش فرزند، شرایط و روند اجاره رحم برای زوجین نابارور را تشریح کرد.
اجاره رحم، شرایط و روند انجام کار

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم لیلا ناصرپور در تشریح شرایط اجاره رحم برای زوجین گفت: خانمی که متقاضی بچه دار شدن است ولی به دلایلی رحم این خانم قابلیت نگهداری جنین را ندارد، به مرکز درمان ناباروری مراجعه می‌کند و بعد از تشکیل پرونده، ویزیت توسط پزشک و تایید پزشک مبنی بر اینکه خانم، کاندید دریافت رحم اجاره ای است، وارد مرحله بعد می‌شود.

وی ادامه داد: خود فرد متقاضی باید شخصی را که حاضر به اجاره دادن رحم خود باشد، پیدا کند، برای نفر دوم هم پرونده تشکیل می‌شود و پرونده متقاضی و اجاره دهنده رحم به هم پیوست می‌شود و بعد پزشک نفر دوم را معاینه می‌کند.

ناصرپور افزود: اگر مدیر مرکز، شخص اجاره دهنده رحم را از نظر سلامت جسمانی و مسائل دادگاهی تایید کند، در پرونده درج و کار درمان شروع می‌شود، ورود به مرحله درمان مشروط به این است که دوران قاعدگی دو خانم با هم هماهنگ باشد، چرا که در مسئله بارداری، رحم و تخمدان در یک راستا باید با هم پیش بروند، یعنی همان زمانی که تخمدان متقاضی در حال ساخت تخمک است، رحم فرد دوم باید آماده پذیرایی از جنین شود.

وی گفت: داروها و مکمل هایی برای هر دونفر تجویز می‌شود و وارد سیکل درمان می‌شوند، هر دو نفر سونوگرافی می‌شوند، سپس تخمک از متقاضی گرفته و در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم همسرش لقاح داده می‌شود و جنین شکل می‌گیرد، بعد ازسه روز جنین به داخل رحم اجاره دهنده منتقل می‌شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم افزود: فردی که رحم خود را اجاره داده، 14 روز بعد از انتقال جنین به رحمش آزمایش می‌دهد، بعد از آزمایش اگر مشخص شود که خانم باردار است، تحت نظر پزشک دوران بارداری خور را سپری می‌کند ولی اگر خانم باردار نباشد، زحمات این مدت هیچ می‌شود مگر این که خانم و آقای متقاضی، جنین فریزی داشته باشند که در این صورت دوباره این مراحل تکرار می‌شود و رحم برای پذیرش جنین فریزی آماده می‌شود.

ناصرپور ادامه داد: شخصی که رحم خود را اجاره می‌دهد با احتساب زایمان های خود، بیش از سه بار نمی تواند وضع حمل داشته باشد، به طور معمول کودک از طریق عمل سزارین به دنیا می‌آید و برای یک خانم بیش از سه بار عمل سزارین خطر بزرگی محسوب می‌شود و ممکن است آسیبی به سلامتی خانم دهنده رحم وارد شود، از طرف دیگر جنینی که با روش های غیر معمول شکل می‌گیرد به قدری ارزشمند است که به آن گلدن بیبی یا کودک طلایی گفته می‌شود، به همین دلیل نمی توان ریسک به خطر افتادن جان کودک در تعداد بارداری زیاد را پذیرفت.

وی افزود: متقاضی رحم اجاره‌ای محدودیتی برای این کارندارد، فقط بعد از هربار انجام این عمل، تخمک باید سه ماه استراحت کند و بعد این عمل تکرار شود.


جنین فریزی

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم در توضیح چگونگی فریز جنین های زوجین در روند اجاره رحم گفت: بعد از انجام آزمایشات و مصرف داروهای تحریک کننده ساخت تخمک توسط فرد متقاضی، تعداد زیادی تخمک ایجاد می‌شود، به طور معمول دو یا سه جنین داخل رحم اجاره ای گذاشته می‌شود، اگر جنین های باقی مانده از لحاظ کیفیت مناسب باشد، فریز می‌شوند و در صورت نیاز از این جنین ها استفاده خواهد شد.

وی در ادامه گفت: موارد بسیاری داشته ایم که منجر به چندقلویی شده است، اگر از سه قلو به بالا داشته باشیم، پیشنهاد برداشت جنین را می‌کنیم، چرا که 4 یا 5 قلو تا ماه آخربارداری سالم نمی مانند، مراکز تخصصی وجود دارد که کار برداشت جنین را انجام می‌دهند تا بقیه جنین ها بتوانند در شرایط مساعد رشد کنند.

 
افراد واجد شرایط برای دریافت رحم اجاره ای

لیلا ناصرپور به مشکلاتی که ضرورت اجاره رحم را برای بانوان ایجاد می‌کند اشاره گرد و گفت: افرادی که دچار سقط مکرر، مشکلات ژنتیکی، چسبندگی رحم و هیسترکتومی (برداشت رحم) هستند یا شکست مکرر در کاشت جنین داشته اند می‌توانند رحم اجاره ای دریافت کنند، البته تمام این موارد باید به تایید پزشک برسد.

وی به توضیح شرایط افراد اجاره دهنده رحم پرداخت و سلامت رحم، محدوده سنی 20 تا 40 سال و داشتن یک فرزند سالم را از ویژگی های افراد دهنده رحم برشمرد.

ناصرپور به پرسش همیشگی متقاضیان اجاره رحم در خصوص اشکالات شرعی این عمل اشاره کرد و گفت: در مسئله رحم اجاره ای نیازی به ایجاد محرمیت بین اجاره دهنده رحم و شوهر فرد متقاضی نیست، چرا که جنین از پدر و مادر اصلی خود تشکیل شده و لقاح شرعی صورت گرفته است، و این جنین به عنوان مستاجر در رحم نفر دوم کاشته می‌شود.

کلید واژه ها: درمان ناباروری اجاره رحم فریز جنین


نظر شما :