«توقیت» آفتی که سبب سستی عقیده می‌شود

۲۷ تیر ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۱۲۹ فرهنگی
تعداد بازدید:۲۰۸۲
یک پژوهشگر مهدویت با بیان اینکه منتظر واقعی از زمان ظهور غافل نمی‌شود و همواره در انتظار است، گفت: لغت توقیت به معنای تعیین وقت ظهور است و این مسئله آفتی است که باعث سستی عقیده می شود، اما گفتن اینکه ظهور نزدیک است ایرادی ندارد.
«توقیت» آفتی که سبب سستی عقیده می‌شود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان قم، در دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی جشنواره ملی مهدویت با عنوان "بررسی مفهوم توقیت و آسیب‌های آن" که در مرکز تخصصی موعود(عج) برگزارشد

 

ظهور یک امر غیبی است و تعیین وقت آن در اختیار مردم معمولی نیست

حجت‎الاسلام والمسلمین محمدمهدی حائری‌پور، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی موعود(عج) در این نشست با تصریح بر اینکه بحث ظهور و تشکیل دولت ائمه همواره از گذشته های دور و حتی در عصر خود ائمه وجود داشته است، گفت: امروزه که در دوره غیبت کبری به سر می بریم خیلی از مردم این سوال را دارند که ظهور چه زمانی رخ خواهد داد، که در پاسخ به آن باید گفت، ظهور یک امر غیبی است و دراختیار مردم معمولی نیست؛ اما یک سری نشانه ها بری ظهور وجود دارد که بخشی از آنها غیر حتمی است و ممکن است شرایط تحقق آن پیش نیاید و بخشی از آن نشانه ها حتمی است  که مربوط به سال ظهور بوده و هنوز اتفاق نیفتاده است؛ حتی از طریق این نشانه ها نمی توان زمان دقیق ظهور را گفت، این نشانه ها به منزله ایجاد امید در مردم است از این جهت که قدمی به ظهور نزدیک شده ایم.

عضو هیت علمی مرکز تخصصی موعود با اشاره به اینکه در قران مطلبی از زمان ظهور گفته نشده و راه کشف زمان ظهور  مراجعه به روایات اهل بیت است، گفت: به نقل از نائب دوم ولی عصر(عج)، خود حضرت حجت(عج) فرموده اند ظهور و فرج با خداست؛ و تاکید کرده اند کذب الوقاتون، که بدان معناست که تعیین کنندگان زمان ظهور دروغگویند.

وی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) اضافه کرد: امام رضا (ع) در گفتگو با شاعری که برای اهل بیت شعر می سرود فرمودند امام زمان چهارمین نفر از نسل من است اما زمان ظهورش مخفی است چنانچه قیامت مخفی است و تصریح کرده است که ناگهانی خواهد بود.

حائری پور افزود: در روایتی دیگر از امام صادق(ع)شخصی از ایشان سوال کرد به من بگویید که زمان ظهور چه موقع است و چرا زمان ظهور طولانی شده است؟ امام صادق(ع) در پاسخ گفتند تعیین کنند گان زمان ظهور دروغ گویند، و آنها که عجله می کنند هلاک می شوند؛ و انها که اهل تسلیم هستند نجات پیدا می کنند.

این کارشناس و پژوهشگر مهدویت گفت: از این روایت این برداشت را می توان کرد که عامل توقیت عجله است و انسان مومن نباید عجله کند. منتظر واقعی کسی است که از زمان ظهور غافل نمی شود و همواره در انتظار ظهور است، شاید یکی از دلایل تاخیر در ظهور آمادگی نداشتن یاران امام زمان(عج) است.

وی گفت: لغت توقیت به معنای تعیین وقت است  و معنی دیگر نمی شود از آن برداشت کرد ولی با مراجعه به روایات می توان گفت مقصود از توقیت  تعیین وقت دقیق است و این مسئله آفتی است که باعث سستی عقیده می شود، اما گفتن اینکه ظهور نزدیک است ایرادی ندارد.

وی ادامه داد: در دعای عهد آمده است که دشمنان ظهور را دور و ما نیز آن را نزدیک می بینیم؛ معنی این مساله آن است که از نظر روانی، یک منتظر همیشه باید ظهور را نزدیک بداند که این مساله نیز باعث می شود که همیشه در مسیر بماند؛ در همین راستا به ما دستور داده اند که همیشه ظهور را نزدیک بدانید و منتظر باشید.

این محقق با بیان اینکه، مصداق سازی مرتبط با بحث توقیت است گفت: زمانی که در وادی تطبیق علائم ورود ناشیانه پیدا می کنیم، دچار توقیت می شویم؛ یکی از منشاها و عوامل توقیت، مساله علائم است که برخی این کار را به شکل غیر علمی و بی پروا انجام می دهند و یک سری علائم بیرونی را به بحث ظهور مرتبط می‌کنند.

این کارشناس مهدویت بیان کرد: برخی بیان می‌کنند که حوادثی که در آخرالزمان رخ می‌دهد ممکن است ابهاماتی را در باب ارتباط این حوادث با مساله ظهور داشته باشد ولی نباید با این ابهامات، این مساله را به ظهور مرتبط کنیم؛ در سال‌های گذشته افرادی به عنوان سفیانی و نفس زکیه مطرح شده است که این مساله قضاوت صحیح و عالمانه نبوده است.

 

نزدیک دانستن ظهور باعث ایجاد آمادگی می شود

حجت الاسلام حائری در ارتباط با دلیل طولانی شدن ظهور شرح داد: مسئله ظهور مشمول قانون وداء می شود، ممکن است درنقطه ای مقرر شده باشد ولی به دلایلی به تاخیر یا تعجیل بیافتد. ازطرفی از منظر روانی لازم است که ظهور را نزدیک بدانیم تا خود را برای آن آماده سازیم، این کار به معنای فریب خود نیست چون نزدیک دانستن ظهور باعث ایجاد آمادگی می شود و گاهی نزدیکی در قیاس با امر دیگری است به طور مثال ظهور در قیاس با قیامت نزدیک خوانده شده است.

 

کلید واژه ها: مهدویت نشست جشنواره ملی


نظر شما :

امید ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۷:۲۰
من یک آدم معلولی هستم و در نزدیک بودن ظهور تردید ندارم و بر حق بودن آقای خامنه ای و اینکه مورد تایید امام زمان است شکی نیست ولی بعضی مسائل مرا حیرت زده کرده یا مهدی ادرکنی