معاون پژوهشی دانشگاه پردیس فارابی:

بافت شهری باید در راستای ارتقای امنیت اصلاح شود

۲۶ تیر ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۰۷۰ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۱۰۶۵
معاون پژوهشی دانشگاه پردیس فارابی گفت: بافت شهری باید در راستای ارتقای امنیت جامعه اصلاح شود.
بافت شهری باید در راستای ارتقای امنیت اصلاح شود
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان قم، دکتر سید محمود میرخلیلی ظهر روز دوشنبه 25 تیر ماه در سومین نشست از سلسله نشست های عش آل محمد(ص) با موضوع امنیت در بافت شهری و کاهش جرم عنوان کرد: امنیت موضوع مهمی در جامعه به شمار می رود و باید از آن صیانت شود.
 
معاون پژوهشی دانشگاه پردیس فارابی افزود: به طور کلی سلامت و امنیت دو نعمتی است که انسان از اهمیت آن غافل می ماند و تا زمانی که آن را از دست ندهد ضرورت دو نعمت را درک نمی کند.
 
وی تصریح کرد: همچنین ایجاد امنیت در حوزه پیشگیری جایگاه مهمی دارد در این راستا بین امنیت و بافت شهری نیز ارتباط مستقیمی وجود دارد آموزش و فرهنگ سازی می تواند جامعه ای سالم را رقم بزند و اصالت امنیت در گرو این دو حوزه مهم است.
 
میرخلیلی اظهار کرد: بدون داشتن تربیت صحیح و آموزش و فرهنگ سازی نمی توان امنیت را در جامعه به وجود آورد و صرفا با حضور پلیس و دوربین نمی توان این امنیت را حفظ کرد بلکه با اصلاح بافت شهری و فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به جامعه می توان جامعه ای امن به وجود آورد.
 
وی خاطرنشان کرد: اقدامات کیفری و مجازات نیز به تنهایی پاسخگوی حفظ امنیت در جامعه نیست و باید بافت شهری اصلاح گردد در این باره می توان از تجربیات سایر کشورها استفاده کرد چراکه تجربه های خوبی در برخی از کشورها در کاهش جرم و کم کردن تعداد زندانی ها وجود دارد.
 
معاون پژوهشی دانشگاه پردیس فارابی افزود: در کشورهای توسعه یافته مساله آموزش و فرهنگ سازی پیشگام است و سهم مهمی در امنیت دارد.
 
وی گفت: موضوع بزه کاری و امنیت مساله اجتماعی است و به جامعه و مردم مربوط می شود و می توان با نگاهی علمی و فرهنگی و اجتماعی به این مسائل پرداخت. امنیت ریشه ای فرهنگی و تاریخی در کشورمان دارد و باید برخی از باورها و افکار را اصلاح کنیم.
 
میرخلیلی عنوان کرد: امروز پنهان کردن مشکلات و جرائم در جامعه راهکاری مناسب برای حل آن ها نیست و باید همه چیز درون حبابی شیشه ای قرار گرفته و بررسی شود در حقیقت مخفی کردن جرائم راهکاری مناسب برای رفع گرفتاری ها نیست و باید از مهندسی معکوس استفاده کنیم .
 
وی توضیح داد: در حل بزه کاری ها و جرائم به سراغ زندان ها برویم و ببنیم که برخی از مجرمان تحت تاثیر محیط و مشکلات و کمبودها دست به جرم زده اند. 
 
وی گفت: امروز در ساختمان های مدرن اثری از حیات و سقف های گنبدی شکل و کاه گل دیده نمی شود و فقدان فضای سبز و زیبایی سازه موجب افزایش خشونت می شود، باید کرامت انسانی افراد حفظ شود موقعیت ها را بشناسیم و محلات جرم خیز را به خوبی مطالعه کنیم.

نظر شما :