با هدف ایجاد نگاه شهرسازانه با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم؛

نشست تخصصی "مساله امنیت در بافت شهری" برگزار می‌شود

۲۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۰۲۷ پژوهش و فناوری
تعداد بازدید:۱۴۸۹
سرپرست مرکز خدمات تخصصی معماری و شهرسازی جهاددانشگاهی قم عنوان کرد: باتوجه به اهمیت مسئله امنیت در بافت شهری، این مسئله موضوع نشست تخصصی "مساله امنیت در بافت شهری" قرار گرفته است و در قالب دو پنل تخصصی با همکاری اداره کل دادگستری، سازمان شهرداری و مرکز معماری جهاد دانشگاهی استان قم برگزار می شود.
نشست تخصصی "مساله امنیت در بافت شهری" برگزار می‌شود
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان قم سیده شبنم فاطمی عنوان کرد: به همت مرکز تخصصی معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی سلسله نشست هایی تحت  عنوان نشست عش آل محمد(ص) در حال برگزاری است، که هدف از آن بازبینی مسائل و مشکلات شهری و مواجه کردن مسئولین مربوطه با این مسائل جهت رفع مشکلات شهری است.

وی افزود: باتوجه به اهمیت مسئله امنیت در بافت شهری، این امر موضوع اساسی این دوره از نشست است که در قالب دو پنل تخصصی با همکاری اداره کل دادگستری، شهرداری و مرکز معماری جهاد دانشگاهی استان قم برگزار می شود.

فاطمی تاکید کرد: وقوع یک جرم را می توان از دیدگاه های مختلف تعریف و تبیین کرد اما آنچه که دراین دوره از نشست به آن پرداخته می شود راه‌های پیشگیری از وقوع یک جرم در شهر است، نه راه مقابله با جرائم.

سرپرست مرکز خدمات تخصصی معماری و شهرسازی جهاددانشگاهی قم در رابطه با نوع نگاه در خصوص پیشگیری از جرائم گفت: در این نشست نگاه متخصصین به این مسئله یک نگاه شهرسازانه در جهت پیشگیری از وقوع جرم است و به موضوعات فرهنگ سازی و اجتماعی در پیشگیری از وقوع یک جرم و مسائلی از این قبیل پرداخته نمی شود.

فاطمی تصریح کرد: این موضوعات، ازجمله موضوعاتی است که در مجامع علمی سراسر کشور به آن پرداخته می شود و نباید از اهمیت آن غافل شد، چرا که درصورت رعایت برخی اصول  شهرسازی، میزان جرم خیزی در سطح شهر کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: متاسفانه نمونه های زیادی از ساخت مجموعه های آپارتمانی در شهر وجود دارد که به علت عدم رعایت اصول و الگوهای شهرسازی، این مجموعه ها به کانون های جرم خیز یک شهر تبدیل شده اند‌.

فاطمی در خصوص پنل های این نشست گفت: پنل اول در این نشست یک پنل علمی است که با حضور اساتیدی همچون دکتر میرخلیلی معاون پژوهشی دانشگاه پردیس فارابی و دکتر سعادت طلب عضو هیئت علمی دانشگاه قم برگزار می شود که در واقع چشم اندازی علمی از مسئله ضرورت پیشگیری از وقوع یک جرم را به مخاطبان ارائه می دهند.

وی در رابطه با پنل دوم این نشست که یک پنل سیاست گذاری و حاکمیتی است، تصریح کرد: این پنل نیز با حضور سرهنگ حاجی زاده معاونت اجتماعی ناجا، کاویانی معاونت پیشگیری دادگستری و جان قربان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری و یک کارشناس از حوزه معاونت راه و شهرسازی برگزار می شود که طی این پنل راه‌کار حاکمیتی پیشگیری از وقوع جرم در مسئله شهرسازی مورد  بررسی قرار می گیرد.

گفتنی است: نشست "مساله امنیت در بافت شهری – شهرسازی و کاهش جرم" فردا، دوشنبه 25 تیرماه ساعت ۹:۳۰الی ۱۲:30 در سالن جلسات شهرداری قم برگزار می شود.

نظر شما :